Kiedy można reklamować zakupiony towar? (przepisy konsumenckie od dnia 25.12.2014r.)
Przepisy konsumenckie obowiązujące od dnia 25 grudnia
2014 r. nieco zmieniły sposób reklamowania wadliwego towaru u sprzedawcy. Jeśli
wiec w ciągu ostatnich kilku miesięcy zakupiliście towar wymagający reklamacji,
należy skorzystać z nowych wytycznych w tym zakresie.
Oto kompendium wiedzy na temat wprowadzonych zmian:
1. Po
pierwsze, do dnia 24 grudnia 2014 r. podstawą naszej reklamacji była „niezgodność
towaru z umową”, natomiast od dnia 25 grudnia 2014 r. podstawą naszej reklamacji
jest tzw. RĘKOJMIA.
Niezgodność towaru z umową dotyczy braku cech, czy
właściwości towaru, o których zapewniał lub informował nas sprzedawca. Rękojmia
oznacza, że towar ma wadę fizyczną lub prawną.
W praktyce oznacza to dokładnie to samo: wadą fizyczną
jest brak cech i właściwości towaru, o których zostaliśmy zapewnieni, lub
poinformowani. Natomiast wada prawna polega na tym, że rzecz sprzedana stanowi
własność osoby trzeciej albo jest obciążona prawem innej osoby lub organu.
Bardziej wnikliwych odsyłam do definicji zawartych w przepisie
art. 5561 kodeksu cywilnego.
2. ŹRÓDŁO PRZEPISÓW - wcześniej zasadnicze przepisy w tej materii umieszczone były w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, dziś podstawą prawną są regulacje zawarte w kodeksie cywilnym (art. 556 k.c. i następne).
3. WYBÓR
UPRAWNIEŃ - w przypadku zgłoszenia reklamacji według starych zasad,
przysługujące nam uprawnienia miały charakter 2-etapowy. Najpierw musieliśmy
wyczerpać etap 1 – żądaliśmy naprawy towaru lub wymiany na nowy (ten sam
towar). Dopiero gdy było to niemożliwe (sklep nie robi napraw, towar nie jest
już dostępny), mogliśmy przystąpić do uprawnień z etapu 2 – zażądać stosownego obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy.
Nowe przepisy wprowadzają RÓWNORZĘDNOŚĆ
UPRAWNIEŃ. To spora zmiana, która oznacza, że mamy możliwość skorzystania z
najdogodniejszego dla nas wariantu: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub zwrotu
pieniędzy (odstąpienie od umowy możliwe jest tylko wtedy, gdy wada jest
istotna).
ALE UWAGA: Klient może
złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy sprzedaży, chyba
że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla klienta wymieni
wadliwy produkt na nowy albo wadę usunie – wybór należy do konsumenta (zasada nie ma zastosowania, jeżeli produkt był już
wymieniony lub naprawiany).
4. Najważniejszą zmianą jest
jednak TERMIN, w którym musimy zgłosić reklamację oraz wydłużenie okresu
domniemania wadliwości – na korzyść konsumentów.
Wcześniej – trzeba było to
zrobić w ciągu 2 miesięcy od wykrycia wady. Sprzedawca był odpowiedzialny za
wady przez 2 lata od dnia sprzedania produktu, a jeśli zepsuł się on w ciągu
pierwszych 6 miesięcy użytkowania, istniało domniemanie, że już w chwili
sprzedaży produkt był wadliwy.
Obecnie – na zgłoszenie wady
mamy 1 ROK. Sprzedawca nadal jest odpowiedzialny przez 2 lata, natomiast termin
domniemania został wydłużony do 1 ROKU.
5. CZAS NA ROZPATRZENIE REKLAMACJI pozostaje bez zmian – nadal jest to 14 dni.
Jeśli
zdecydowaliśmy się złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo o obniżeniu
ceny – musimy wskazać o ile żądamy obniżenia. Brak reakcji sprzedawcy na nasze
oświadczenie w terminie 14 dni oznacza jego akceptację.
Komentarze
Prześlij komentarz