Co grozi przedsiębiorcy, który nie dostosuje swojej sprzedaży do nowych zasad prawnych?
Niedostosowanie
zasad funkcjonowania e-sklepu do nowych reguł prawnych pociągnąć może za sobą
odpowiedzialność prawną przedsiębiorcy, a zwłaszcza uciążliwe dla niego
konsekwencje finansowe.
Nadzór
nad funkcjonowaniem relacji konsument – przedsiębiorca roztacza przede
wszystkim Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po wykryciu naruszenia,
Prezes Urzędu może w drodze decyzji administracyjnej nałożyć na przedsiębiorcę
karę pieniężną w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w poprzednim roku
obrotowym, jeśli postępowanie wyjaśniające przeprowadzone w sprawie wyjawi
stosowanie praktyki naruszającej tzw. „zbiorowe interesy konsumentów”.
Konsument
może dochodzić swoich praw także w drodze polubownych mediacji z przedsiębiorcą
– po zawiadomieniu go o wykrytych naruszeniach i przedstawieniu swoich żądań w
związku z naruszeniem praw konsumenta, ale może również od razu skierować
sprawę na drogę postępowania sądowego, w którym domagać się może odszkodowania,
zadośćuczynienia, czy też zobowiązania nieuczciwego przedsiębiorcy do zapłaty
określonej sumy na cel społeczny.
Co
istotne, ustawy regulujące stosunki konsumentów i przedsiębiorców w wielu
przypadkach ochraniają interesy konsumentów tak silnie, że w procesie to przedsiębiorca
znajduje się od razu w dużo trudniejszym położeniu procesowym. Na przykład w
sytuacji wykazywania zasadności swoich argumentów, gdy zazwyczaj to powód
winien udowodnić okoliczności, na które się powołuje (w tym przypadku – będzie
to konsument). Natomiast w postępowaniu sądowym konsumenta przeciwko
przedsiębiorcy - to właśnie pozwany przedsiębiorca zobowiązany będzie wykazać,
że argumenty powoda nie są zasadne i że np. stosowana przez niego praktyka
wcale nie wprowadza konsumentów w błąd.
W
celu ochrony swoich interesów prawnych, każdy przedsiębiorca, świadczący usługi
sprzedaży na rzecz konsumentów powinien więc zapoznać się z przepisami prawa.
Zwłaszcza chodzi o część kodeksu cywilnego, która dotyczy zawierania umów, ale
także odpowiedzialny sprzedawca powinien zajrzeć do przepisów ustaw
szczególnych, regulujących tą materię, tzw. ustaw konsumenckich. Wiele
przydatnych w tym zakresie informacji i porad można znaleźć na stronach Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy na stronie Federacji Konsumentów.
Komentarze
Prześlij komentarz