Nowelizacja praw konsumenta - zmiany regulaminów sklepów internetowych
Ponieważ w dniu 25
grudnia 2014 r. wejdzie w życie nowa regulacja ustawy o prawach konsumenta, która wprowadza szereg
bardzo istotnych zmian, zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów,
zaczniemy mały cykl informacyjny w tym zakresie.
Poniżej przedstawione zostaną informacje skierowane przede wszystkim do przedsiębiorców - prowadzących sklepy
internetowe. Nowe przepisy muszą bowiem znaleźć
zastosowanie przede wszystkim w regulaminie każdego sklepu internetowego
oraz w jego sposobie działania. Warto zapoznać się z nimi już dzisiaj.
~ x ~
Nowe obowiązki
informacyjne – art. 12 ustawy
Katalog informacji,
jakie zobowiązany jest przekazać sprzedawca przed zawarciem umowy został
znacznie poszerzony – zgodne z nową ustawą jest ich ponad dwadzieścia.
Przedsiębiorca powinien przekazać informacje m.in. o głównych cechach produktu,
całkowitej cenie produktu uwzględniającej podatki i inne koszty, sposobie i terminie zapłaty wynagrodzenia, sposobie i
terminie spełnienia świadczenia, stosowanej procedurze rozpatrywania
reklamacji, sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także
wzorze formularza odstąpienia od umowy i kosztach zwrotu rzeczy.
Istotne jest zwrócenie
uwagi nie tylko na nowe obowiązki, ale i moment ich przekazania. Konsument
musi zostać o nich poinformowany najpóźniej w chwili wyrażenia woli związania
się umową, co w praktyce oznacza, że musi mieć możliwość zapoznania się z nimi
przed przystąpieniem do składania zamówienia. Przekazane informacje muszą być
jasne i zrozumiałe dla konsumenta, tak aby bez posiadania fachowej wiedzy był w
stanie je zrozumieć.
Zmiana przycisku
zamówienia
Konsument nie może
mieć wątpliwości, że składane przez niego zamówienie wiąże się z obowiązkiem
zapłaty. Wymaga to wprowadzenia zmian również w przycisku zamówienia – jego
nazwa powinna brzmieć „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub powinno zostać
użyte inne równoznaczne sformułowanie. Opcja „kup teraz” nie zniknie, ale
powinna zostać zmodyfikowana.
Obowiązek
potwierdzenia zawarcia umowy
Zawarcie umowy przy
pomocy sklepu internetowego wiąże się z obowiązkiem jej potwierdzenia na
trwałym nośniku. Zgodnie z zapisami ustawy, wystarczające jest potwierdzenie
warunków umowy przy użyciu maila. Powinno to mieć miejsce w rozsądnym czasie,
nie później jednak niż w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem
świadczenia usług.
Wydłużenie okresu
odstąpienia od umowy
Wydłużeniu
ulegnie termin na odstąpienie od umowy bez wskazania przyczyny. Od dnia 25
grudnia 2014 roku wynosić on będzie 14 dni, zamiast obecnych 10-ciu. W sytuacji
gdy sprzedawca nie poinformuje prawidłowo konsumenta o prawie odstąpienia od
umowy, konsument będzie mógł odstąpić od umowy nawet w terminie ponad 12
miesięcy.
Rękojmia zamiast
niezgodności towaru z umową
Wraz z wejściem w
życie nowej ustawy znika pojęcie niezgodności towaru z umową. Od tej pory, w
przypadku gdy sprzedana rzecz posiada wady, odpowiedzialność sprzedawcy za nie
regulowana będzie na podstawie przepisów kodeksu cywilnego o rękojmi. Konsument
będzie mógł m. in. w pierwszej kolejności złożyć oświadczenie o
odstąpieniu od umowy albo zażądać obniżenia ceny.
autorem publikacji
jest:
r. pr. Anna
Siwkowska
www.srslegal.pl
Komentarze
Prześlij komentarz